Certyfikaty KSeF

Certyfikaty KSeF, czyli elektroniczne środki uwierzytelnienia wystawcy faktur w Krajowym Systemie e-Faktur, stanowią kluczowy element nowoczesnego rozliczania podatków w Polsce. Pozwalają na potwierdzenie tożsamości podczas wystawiania e-faktur, zwłaszcza w trybie offline, oraz zapewniają bezpieczeństwo i ciągłość procesu fakturowania.

ksef spec tax group

Czym są certyfikaty KSeF?

Certyfikat KSeF to jedna z metod uwierzytelniania w systemie e-Faktur, która wymagana jest m.in. do oznaczenia faktury kodem potwierdzającym tożsamość wystawcy w trybach szczególnych, takich jak offline czy awaria systemu. Elektroniczny certyfikat może być wydany zarówno osobom fizycznym, jak i podmiotom niebędącym osobą fizyczną (np. spółkom).

Rodzaje certyfikatów KSeF

Wyróżniamy dwa główne typy certyfikatów:

  • Certyfikat typu 1 (uwierzytelnienie) — służy do uwierzytelniania w systemie zarówno w sesjach interaktywnych, jak i wsadowych. Umożliwia dostęp do uprawnień powiązanych z numerem NIP lub PESEL zapisanym w certyfikacie.

  • Certyfikat typu 2 (offline) — wymagany do oznaczania faktur kodem potwierdzającym tożsamość wystawcy podczas korzystania z trybów offline (awaria, niedostępność systemu).

Certyfikaty są wydawane oddzielnie dla każdego zastosowania. W certyfikacie można rozpoznać jego typ po dopisku w nazwie („uwierzytelnianie” lub „offline”).

Jak uzyskać certyfikat KSeF?

Procedura wygląda następująco:

  • Wniosek o wydanie certyfikatu będzie można złożyć od 1 listopada 2025 r. za pośrednictwem Modułu Certyfikatów i Uprawnień (MCU).

  • O certyfikat mogą ubiegać się m.in. osoby uprawnione w KSeF, osoby fizyczne zgłoszone na ZAW-FA, właściciele jednoosobowych działalności, czy podatnicy reprezentowani przez osoby z uprawnieniami właścicielskimi.

  • Przy składaniu wniosku konieczna jest autoryzacja – np. przez podpis zaufany, podpis kwalifikowany lub elektroniczną pieczęć kwalifikowaną.

  • Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku certyfikat stanie się dostępny do pobrania przez wnioskującego.

Procedura ta czasowo (od listopada 2025 do stycznia 2026) będzie realizowana w MCU, a od lutego 2026 funkcjonalność zostanie przeniesiona do API KSeF 2.0 i Aplikacji Podatnika.

Zarządzanie i bezpieczeństwo certyfikatów

Certyfikaty KSeF pełnią analogiczną funkcję do certyfikatów kwalifikowanych i również zawierają dane osobowe lub dane firmy. Certyfikaty wydane na dane firmy nie są powiązane z konkretną osobą — można nimi elastycznie zarządzać w zależności od potrzeb organizacji.

Certyfikat pozostaje ważny maksymalnie przez 2 lata i może zostać unieważniony lub przekazany innym osobom według firmowych procedur. Organizacja powinna zadbać o właściwą ewidencję i rozliczalność operacji wykonywanych przy użyciu certyfikatów firmowych.

Przyszłość i wygoda stosowania

Od lutego 2026 do końca 2026 roku będzie możliwe równoległe korzystanie z certyfikatów KSeF oraz dotychczasowych tokenów. Jednak od 2027 r. jedyną metodą uwierzytelnienia pozostaną certyfikaty KSeF. Korzystanie z nich gwarantuje bezpieczeństwo, szybkość i prostotę, a także skuteczne działanie systemu nawet w razie awarii lub braku dostępu do internetu.

Certyfikaty KSeF są więc podstawowym rozwiązaniem dla firm, które chcą działać nowocześnie, bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie e-faktury.